Záložní plán v podobě spojnice přes Vendryni často hatí úrovňové křížení s železničním koridorem, kdy v čase dopravní špičky se spíše zdá, že jsou závory častěji dole než nahoře. Běžný občan si možná zanadává a pocvičí vlastní trpělivost, děti zajásají, když vidí vlak, ale čekající sanitka, která jede zachraňovat lidské životy, to vidí jinak.

Z HISTORIE AŽ DO SOUČASNOSTI

Je tomu více než 40 let, kdy se objevila myšlenka propojení centra města Třince (Lyžbice) s krajskou nemocnicí a sídlištěm Sosna. K pokračování tohoto propojení se mimochodem zavázalo také Statutární město Třinec, když s pomocí dotace budovalo podjezd Via Lyžbice pod železniční zastávkou. V současné době je projekt „Via Sosna“ zahrnut do tzv. Bílé knihy, tedy do materiálu Moravskoslezského kraje, který komplexně a systematicky mapuje stav komunikací II. a III. třídy na území kraje a vyhodnocuje potřebnost investic, rekonstrukcí a modernizací na této silniční síti.

Územní plán s touto stavbou počítá. Jsou připraveny podklady pro zadání zpracování projektové dokumentace pro územní, resp. společné řízení. Byla již také provedena studie hodnocení vlivu na životní prostředí. Od roku 2010 odbor investic zajistil zpracování podkladů a průzkumů v rámci „Studie přímého dopravního propojení ulic Jablunkovská a Kaštanová, Třinec“. Zdá se, že od té doby celý projekt stojí, a to především před otázkou majetkoprávních vztahů a financování, které by měl jako hlavní investor zajišťovat kraj. „Ač se jedná o složitý projekt, chceme s ním pohnout vpřed a urychlit jeho realizaci,“ říká Joanna Hyrnik, třinecká kandidátka za Piráty v krajských volbách.

VČERA UŽ BYLO POZDĚ

V souvislosti s uzavírkami krajských silnic vedoucích na Sosnu se v poslední době myšlenka realizace tohoto projektu vrací opakovaně do mysli občanů. „Potřebu urychlení realizace vidíme i u nynějších povodní, kdy došlo k zaplavení jediného průjezdu mezi dvěma částmi města a poškození navazujícího mostu přes řeku Olši“, doplnil Mgr. Milan Matlák, třinecký kandidát za Piráty v krajských volbách. „Piráti prosazují stavbu cest, které mají smysl, a Via Sosna mezi ně nepochybně patří.“ Stavba tohoto propojení s sebou přinese pozitiva, jako:

  • Časově i délkově kratší dojezd záchranky do centra města, ale i do oblastí východně od Třince.
  • Lepší osobní dopravní dostupnost mezi sídlištěm Sosna, krajskou nemocnicí a centrem města.
  • Optimalizaci a zkrácení okružních linek MHD, což může také pozitivně ovlivnit preference občanů, jak cestovat mezi centrem města, krajskou nemocnicí a sídlištěm Sosna.
  • Příležitost k propojení Sosny a centra cyklostezkou.

K LIDEM VSTŘÍCNĚ, BEZ AROGANCE

Jedním z dalších kroků na cestě k realizaci tohoto projektu je vyřešení majetkoprávní vztahů. Statutární město Třinec ani kraj zatím neodkoupilo potřebné pozemky. Nebyl do nynějška dokonce ani vypracován záborový elaborát, který by upřesnil, které pozemky k výstavbě budou přesně potřeba. Ačkoliv se toto dopravní propojení plánuje dlouho, tak majitelé pozemků, na kterých se má stavět, nemusí o záměru vědět. Je potřeba s majiteli dotčených, ale i přilehlých pozemků jednat velmi citlivě a ohleduplně a společně hledat tzv. win-win řešení.

Dopady na jejich majetek a do jejich životů pak budou minimální a měly by být adekvátně kompenzovány. Rozhodně je nechceme stavět před hotovou věc, ale naopak včas navázat konstruktivní dialog vedoucí ke spokojenosti obou stran.

Via Sosna

Vizualizace dopravního propojení Via Sosna. Zdroj: Magistrát Města Třince

Via Sosna

Vizualizace dopravního propojení Via Sosna. Zdroj: Magistrát Města Třince