post-zuzana-klusova
30. března 2023

„Moravskoslezský kraj požadavkem na bateriové vlaky nahrává skupině PPF, zakázku na dopravu za 18 miliard zadanou bez soutěže považujeme za chybu,” upozorňuje Klusová

Ostrava, 30. března 2023 – V nejbližších dnech plánují České dráhy podepsat se Škodou Group ze skupiny PPF velmi problematickou smlouvu, která je dle dvou nezávislých právních posouzení v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. České dráhy chtějí napřímo bez otevřené soutěže zakoupit od této společnosti čtyři bateriové vlakové soupravy. Dotlačilo je k tomu vedení Moravskoslezského kraje, pro které to byla nutná podmínka, bez níž by neuzavřelo se státním dopravcem smlouvu o dopravní obslužnosti v kraji v hodnotě 18 miliard Kč. „Vedení kraje nám tento krok nijak nevysvětlilo, kupuje zajíce v pytli bez soutěže. Působí to, že smlouva je nejvíce ze všech výhodná pro PPF,” vyjádřila znepokojení Pirátka Zuzana Klusová.

posts/veronika-murzynova-vesmir.jpg
21. května 2021

Vesmír není tak daleko, jak se zdá,“ říká autorka kosmického programu Veronika Murzynová

Ostrava, 21. května 2021 – Možná taky patříte k těm, kteří si pod pojmem Vesmír představí vzdálené galaxie, astronauty nebo cestování na Mars. Vesmír a kosmické aktivity se nás ale dotýkají mnohem víc, než se zdá, jsou běžnou součástí našich životů, třeba když vezmeme do ruky mobil a zapneme navigaci. Bez schopnosti pozorovat Zemi z oběžné dráhy bychom nikdy neměli přesné a aktuální mapy, nerozuměli bychom klimatickým změnám ani vhodným způsobům jejich řešení. Pozorování Země nám nabízí možnost studovat vodu v krajině, stav úrody nebo zefektivnit práci zemědělců. Věda, výzkum a kosmický průmysl jsou příležitostí pro rozvoj a udržitelnost české ekonomiky, ale i pro sjednocující inspiraci celé společnosti. O tom je přesvědčena ostravská zastupitelka Veronika Murzynová, rodačka z Orlové, která vystudovala astrofyziku a u Pirátů má na starosti kosmický program. Nedávno se také účastnila Evropské meziparlamentární vesmírné konference, kde již třetím rokem prezentovala stav českého kosmického sektoru.

posts/polansky-rouska2.jpg
8. března 2021

Piráti odmítají návrh konzervace lokálek, který zásadně ohrozí dostupnost dopravy

Praha, 8. března 2021 – Piráti odmítají návrh poslance ANO Martina Kolovratníka umožňující tzv. konzervaci lokálních tratí a chtějí ho vyškrtnout z novely zákona o drahách, který je na programu jednání Sněmovny v tomto týdnu. Podle pirátského poslance Ondřeje Polanského by mohl znamenat rušení stovek kilometrů železnice v Česku. V uplynulých týdnech se proti snazšímu rušení lokálek vzedmula vlna kritiky z řad odborné i širší veřejnosti. Piráti návrh kritizovali od počátku a v únoru, kdy ho posvětil Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny, jako jediní hlasovali proti. Pochybnosti podle nich vzbuzují nejen drakonicky nastavené podmínky, ale i zásadní chyba v paragrafovém znění návrhu. Pro případ, že by se jej ale vyškrtnout nepodařilo, připravili sérii pozměňovacích návrhů, kterými se snaží alespoň omezit největší rizika a problémy.

posts/polansky-rouska.jpg
9. února 2021

Dostavba dálnice D4 není podle Pirátů vhodná pro PPP financování, stát zbytečně prodělá pět miliard

Praha, 9. února 2021 – Piráti a Starostové se dnes ve Sněmovně jako jediní zdrželi při hlasování o zamýšleném financování zbývajících 32 kilometrů dálnice D4 formou pilotního PPP (Public Private Partnership). Piráti upozorňují, že je v tomto případě PPP financování pro stát nevýhodné a zkoušet by se mělo na jiném typu projektu, než je rutinní výstavba dálnice.

posts/polansky-rouska2.jpg
4. února 2021

Hospodářský výbor dal stopku návrhu poslanců ANO, měl zajistit na dálnicích monopol pro lovce nehod

Praha, 4. února 2021 – Hospodářský výbor včera nepodpořil kontroverzní pozměňovací návrh poslance ANO Josefa Kotta k silničnímu zákonu. Kvůli němu by nově policie vždy musela volat pouze tu odtahovou službu, kterou si nasmlouvalo Ředitelství silnic a dálnic. Ostatní odtahovky by měly smůlu. V praxi by to znamenalo zavedení monopolu pro vybrané lovce nehod a zdražení povinného ručení pro řidiče. Poslanec úpravu zákona předložil navzdory názoru ministerstva dopravy, výhrady měla také dopravní policie, Ministerstvo vnitra i pojišťovny. O návrhu nakonec rozhodnou poslanci ve třetím čtení na příští schůzi Sněmovny.

posts/david-witosz-katowice.jpg
12. ledna 2021

Ostrava může být prvním městem v Česku připojeným na železniční vysokorychlostní trať

Ostrava, 12. ledna 2021 – Z Ostravy do Katovic za půl hodiny? Ne, to není sci-fi, ale možná realita budoucnosti. Polsko právě zahájilo tendr na dokumentaci nového úseku vysokorychlostní železniční tratě (VRT) mezi Katovicemi a Ostravou. Moravskoslezská metropole by tak mohla být první vlaštovkou VRT na české půdě a umožnit zahájení realizace vysokorychlostního spojení dál do Prahy, Bratislavy, Budapešti a Vídně. Piráti výstavbu vysokorychlostní infrastruktury v Česku dlouhodobě podporují jako budoucnost veřejné dopravy. Ve Sněmovně se této problematice intenzivně věnuje pirátský poslanec Ondřej Polanský, velkým podporovatelem výstavby rychlého spojení mezi polskou a českou sítí je také ostravský radní David Witosz. Ten se již v březnu minulého roku osobně zúčastnil připomínkování města Katovice k plánům trasování nového železničního spojení.

posts/polansky-rouska.jpg
1. prosince 2020

Komentář Ondřeje Polanského: Spuštění elektronické dálniční známky skončilo fiaskem. Projekt za stovky milionů selhává, na novou éru na dálnicích zatím zapomeňme

Praha, 1. prosince 2020 – Dnes měla začít nová éra na českých dálnicích. Nezačala. Onou „novou érou“ měl být podle slov ministra (nejen) dopravy Karla Havlíčka ostrý start systému elektronické dálniční známky, který zlidověl v médiích pod názvem „eshop za 400 mega“. Kauza do nástupu koronaviru vesele plnila titulní stránky novin a pavučiny sociálních sítí. Dnes se jí popularity dostává podruhé, místo slavnostního představení nové známky jsme se ale opět dočkali jen parodie na to, jak řídit stát. Nejenže je celý systém nedotažený, jak vysvětlím níže, Ministerstvu dopravy se nepodařila ani tak jednoduchá věc, jako spustit e-shop včas. V podstatě okamžitě ho muselo kvůli problémům zase vypnout.

posts/polansky5.jpg
19. října 2020

Komentář Ondřeje Polanského: Vláda navýšila investice do dopravy. Opravdu se z krize proinvestujeme, nebo nás čeká jen další chaotické betonování?

Praha, 19. října 2020 – Vláda dnes schválila nový rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Na dopravní stavby a projekty by tak v příštím roce mělo jít o 5 miliard více než letos, celkem 127,5 miliard korun. Přestože vítáme snahu vlády se z krize proinvestovat, tato snaha by se měla řídit dlouhodobou koncepcí a mít jasně stanovené priority. To je ale bohužel přesně to, co chybí. Klidně se tedy může stát, že zatímco klíčové dopravní stavby se svého přestřižení pásky nedočkají, vyhodíme zbytečně miliardy třeba za první etapu kanálu Dunaj-Odra-Labe. O deset miliard narostly meziročně také běžné výdaje.

posts/ondrej-polansky.jpg
5. října 2020

Vláda chce nalít stovky miliard do koridoru Dunaj-Odra-Labe. Přínosy pro ekonomiku jsou sporné, ekologické dopady drtivé

Praha, 5. října 2020 – Vláda na dnešním zasedání schválila přípravy první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Celkové náklady na vybudování koridoru odhaduje studie proveditelnosti na 613 miliard korun, další stovky milionů ročně bude stát vynakládat na jeho údržbu. Záměr vybudování koridoru Dunaj-Odra-Labe je smutným dědictvím dob dávno minulých. Protestují proti němu místní starostové i občané, protože bude mít nevratný vliv na životní prostředí, vodní režim, krajinu a zlikviduje tisíce hektarů zemědělské půdy. Významná ekologická rizika navíc provází sporný ekonomický přínos díla.

posts/ondrej-polansky.jpg
posts/2020-06-25-zastupko-ova.jpg
26. června 2020

Piráti podpořili prodej Ekovy, umožní rozvoj společnosti i regionu

Ostrava, 26. června 2020 – Ostravští zastupitelé na středečním zasedání města schválili prodej společnosti Ekova Electric, dceřiné firmy Dopravního podniku Ostrava (DPO), která vyrábí, servisuje a modernizuje tramvaje, trolejbusy a elektrické autobusy. Prodej podpořili jako nejvýhodnější variantu i městští zastupitelé Pirátů. Hlavním rozhodujícím faktorem byl kromě kupní ceny společnosti především vliv jejího prodeje na DPO. Novým vlastníkem Ekovy se stane společnost Škoda Transportation, která byla jedním ze dvou zájemců o koupi. Nabídková kupní cena činí 416,3 milionu korun.

posts/polansky4.jpg
13. května 2020

Garanční výbor přijal návrh Pirátů na povinné využívání elektronického stavebního deníku

Praha, 13. května 2020 – Hospodářský výbor Sněmovny dnes v rámci projednávání zákona o urychlení výstavby infrastruktury schválil pirátský návrh na uzákonění povinného využívání elektronické formy stavebního deníku pro velké stavby financované z veřejných peněz. Díky elektronickému deníku dojde k výraznému zvýšení kvality stavebních prací, posílení postavení státu v případě reklamací či soudních sporů a otevře se cesta k zavedení moderních metod BIM (informační model stavby) ve stavebnictví.

posts/polansky4.jpg
15. dubna 2020

Komentář Ondřeje Polanského k úvaze ministryně Schillerové koupit ČSA: „Jestli je to dobrý obchod, ať si je premiér přidá do portfolia Agrofertu.“

Ostrava, 15. dubna 2020 – Jsou krachující firmy bez perspektivy tím, do čeho by teď měl investovat stát a za co by měl mít odpovědnost? Stát už převzal vytunelované OKD, které má být letos ve ztrátě jedné miliardy. Teď máme na stole ČSA. Stát přitom České aerolinie před léty prodal soukromým investorům, dnes je ze společnosti lokální aviatická společnost o 12 letadlech, kterou před krachem zachránili Korejci.

posts/ondrej-polansky.jpg
22. ledna 2020

Piráti nastartovali revoluci v parkování, změna zákona městům umožní pružně nastavit pravidla

Praha, 22. ledna 2020 - Co s parkováním v centru města, to je otázka, která pálí každou radnici. Sněmovna dnes schválila pozměňovací návrh pirátského poslance Ondřeje Polanského a poslankyně Zuzany Ožanové za hnutí ANO, který samosprávám umožní pružně nastavovat pravidla v parkovacích zónách. To dosud zákon neumožňoval a de facto tak bránil zavádění chytrých řešení v oblasti parkovacích zón.

posts/havirov-zivotice.jpg
20. listopadu 2019

Piráti Havířov k plánovanému obchvatu města a prodloužení Dlouhé třídy

Havířov, 20. října 2019 – Projekt připravované stavby obchvatu Havířova budí velké emoce. Ostře proti záměru vystoupili především obyvatelé Životic, kteří jsou také organizátory petice proti podpoře projektu. Havířov si jistě zaslouží sofistikované řešení dopravní situace ve městě i okolí. Nicméně v rámci zmiňovaného projektu se to v mnoha ohledech takto vůbec nejeví. Vycházíme totiž z předpokladu, že pokud by se uvažovalo o stavbě podobného rázu, dojde s předstihem k jakési aktualizaci plánů výstavby s ohledem na aktuální situaci v dopravě a ve městě samotném. Rovněž bychom předpokládali, že na základě těchto nově získaných dat budeme stavět moderní infastrukturu a ne vytahovat desetiletím zaprášené vize.

posts/polansky4.jpg
30. září 2019

Komentář Ondřeje Polanského: Velké dopravní stavby pod vedením hnutí ANO váznou. Čtyři ze šesti městských okruhů se letos nezahájí podle plánu

Ostrava, 30. září 2019 – Jak to vypadá s přípravou velkých dopravních staveb v Česku? Vláda dnes projednala materiál „Přehled investorské přípravy dopravních staveb s cenou nad 300 milionů korun“, který připomíná festival odložených snů. Především situaci se stavbou obchvatů bych označil doslova za debakl. Ani po pěti letech, kdy Ministerstvo dopravy ČR vede vládní hnutí ANO a má tzv. klid na práci, se situace nelepší. Výsledkem je bohužel to, že čtyři ze šesti městských okruhů se letos nezahájí podle plánu. Louny, Chrudim, Havlíčkův Brod i Karviná si na tolik očekávaný odklon dopravy z města ještě pár let počkají.

posts/polansky.jpg
20. prosince 2018

Pirát Polanský bude interpelovat ministra Ťoka kvůli dopravnímu kolapsu na D1

Praha, 20. prosince 2018 – Pirátský poslanec Ondřej Polanský bude dnes odpoledne interpelovat ministra dopravy Dana Ťoka ohledně dopravního kolapsu na D1 a zajištění pokračování stavby na dálnici. Reaguje tak na situaci na opravovaném úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde vznikají od 12. prosince z důvodu zpoždění stavebních prací a očekávatelných zhoršených klimatických podmínek několikahodinové kolony.

posts/michalek-polansky.jpg
25. října 2018

Piráti předložili přehled nelegálních billboardů na dálnici D1 a vyzývají ministra Ťoka k podání žaloby

Praha, 25. října 2018 – Piráti zpracovali komplexní přehled nelegálních billboardů na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem a vyzývají Ministerstvo dopravy ČR k podání žaloby pro nedovolené obohacení. Experti strany dokonce identifikovali případy, kdy byly instalovány zcela nové nelegální billboardy v době, kdy to zákon již zakazoval. Nelegální plochy využívaly v letošní předvolební kampani i některé politické strany.

posts/polansky.jpg
5. září 2018

Piráti chtějí zamezit podvodům s ojetými vozy a zavést v Česku certifikát vozidla Car-Pass

Představit způsob, jak zamezit podvodům s omlazováním vozidel a stáčením odometrů v Česku - to byl cíl semináře s názvem „Car-Pass jako řešení podvodů na trhu s ojetými vozy,” který uspořádal pirátský poslanec Ondřej Polanský ve středu 5. září na půdě Poslanecké sněmovny PČR. Spolupořadatelem akce byl europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se problematice věnuje několik let na půdě EU. Přítomní se shodli, že belgické řešení, kdy má každý automobil vlastní certifikát původu, má smysl prosazovat i v České republice. Certifikace by dokonce mohla obsahovat nejen data o stavu najetých kilometrů, ale i záznamy o nehodách, opravách a výměnách důležitých komponent.

posts/polansky.jpg
8. srpna 2018

Sněmovnou prošel zákon, který výrazně zrychlí výstavbu dopravní infrastruktury v MSK

Předposlední červnový den prošel sněmovnou zákon, který podle odhadů o pět let urychlí výstavbu dopravní infrastruktury, tedy především silnic a železnic. Jde o zákon, na kterém jsem intenzivně pracoval od prosince loňského roku, a na kterém jsem se vlastně legislativní proces ve sněmovně učil. Šlo o sedm měsíců docela tvrdé práce a vyjednávání, které doufám skončilo tak, že se za něj nemusím stydět.