Komentář Zuzany Klusové: Rozdělené Slezsko ztrácí trpělivost, koronavirová opatření zase logiku

Komentář Zuzany Klusové: Rozdělené Slezsko ztrácí trpělivost, koronavirová opatření zase logiku

Český Těšín, 17. června 2020 – Není mnoho měst, která by k sobě měla tak blízko jako Český Těšín a polský Cieszyn. Jsou spojeny doslova pupeční śňůrou. Už tři měsíce je ale kvůli koronaviru rozděluje hranice. Místním teď ale dochází trpělivost. Vláda totiž nejprve slíbila hranici otevřít od soboty 13. června, v pátek 12. června ale ministerstvo zdravotnictví po intervenci hejtmana Moravskoslezského kraje nečekaně rozhodnutí změnila. Zdůvodnila to rostoucím počtem nakažených na polské straně a Slezské vojvodství ponechalo mezi zeměmi s vysokým rizikem nákazy.

<hr />

Asi dvě stovky lidí se včera večer sešli na mostě Přátelství spojujícím polský a Český Těšín a tichým protestem dali najevo nesouhlas s omezeními pohybu přes hranici i se způsobem, jakým se o omezeních zavedených kvůli koronaviru dozvídají. Opatření lidem přestávají dávat smysl, a to zejména v kontextu dění v nedalekém OKD.

Zatímco oni jsou omezováni na svých právech, Karvinské doly běží dál a dál v nich pracují také pendleři z Polska. Přitom se ví, že v důlních provozech nelze dodržet hygienická opatření, virus se tady snadno šíří a tisíce horníků se tu dennodenně vystavují vysokému riziku nákazy. Ostatně přesně tentýž scénář se odehrál v sousedním Polsku.

Teď ale hořkou daň za hornictví platí také Těšínsko, pro které jsou opatření kvůli velmi těsnému propojení fatální. Lidé na obou stranách mají za hranicí rodinu, přátele, práci, dodavatele i oblíbené obchody a restaurace. Mnozí z nich byli zvyklí překračovat hranici několikrát za den a teď stále méně chápou, proč musí dodržovat opatření, které jim velmi výrazně ovlivňuje život, zatímco v nedaleké Karviné se situace v dolech už několik měsíců takřka přehlíží.

Naši sousedé minulý týden uzavřeli 12 dolů a počet nakažených tam překročil 10 000. To je ale velmi pravděpodobně dáno tím, že na rozdíl od nás již otestovali desetitisíce lidí v průmyslových podnicích. OKD dosud otestovalo jediný důl, až včera hygiena rozhodla, že se musí testovat všichni zaměstnanci OKD. Bohužel ale na rozdíl od sousedů v Polsku se použijí pouze rychlotesty, které jsou méně spolehlivé než dražší testy PCR. Skutečný rozsah nákazy tedy u nás můžeme zjistit až v červenci. Poláci přesto hranici do Česka otevřeli.

Celá situace je absurdní a už se v ní skoro nikdo nevyzná. Tak trochu to vypadá, že je jednou koronavirus nebezpečný více a jindy méně, podle toho, jak se to zrovna hodí. Považuji vývoj v posledních týdnech na Karvinsku a Těšínsku za důkaz toho, že vláda selhává, rozvolňování je chaotické, opatření nejasně zdůvodněná a lidé ztrácejí důvěru v to, že tam nahoře někdo skutečně ví, co dělá.

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Stop neúčinné protidrogové prevenci! Voláme po zrušení financování projektu Revolution Train

Stop neúčinné protidrogové prevenci! Voláme po zrušení financování projektu Revolution Train

Ostrava, 17. května 2023 – Revolution Train každoročně přijíždí do řady měst Moravskoslezského kraje jakožto preventivní protidrogový program pro děti a mládež. Letos vlak zastavil celkem v 7 městech, a to ve Frenštátě p. Radhoštěm, Frýdku-Místku, Havířově, Českém Těšíně, Bohumíně, Ostravě a Příboře, která za Revolution Train vydala bezmála 1,5 milionu korun ze svých rozpočtů. Namísto „zábavného“ programu s potenciálně škodlivým obsahem, vůči jehož konceptu se vymezují nejen odborníci na adiktologii, ale dokonce i Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, je však potřeba tyto prostředky investovat do dlouhodobé a efektivní formy protidrogové intervence.

Opava bude mít stadion za všechny prachy, a to doslova

Opava bude mít stadion za všechny prachy, a to doslova

Opava, 17. května 2023 – Chystaná modernizace zastaralého zimního stadionu je už nějakou dobu trnem v oku místních na Opavsku, kteří jdou do mdlob při představě částky, jež město plánuje na opravu vydat. Namísto slibovaných 100 milionů korun se má dle nejnovějších informací cena vyšplhat přinejmenším na 417 milionů korun a výsledkem nebude zbrusu nový moderní stadion, jak by kdekdo čekal, ale starý stadion s novým zázemím a sníženou diváckou kapacitou z 5500 na 2000 míst.

„Moravskoslezský kraj požadavkem na bateriové vlaky nahrává skupině PPF, zakázku na dopravu za 18 miliard zadanou bez soutěže považujeme za chybu,” upozorňuje Klusová

„Moravskoslezský kraj požadavkem na bateriové vlaky nahrává skupině PPF, zakázku na dopravu za 18 miliard zadanou bez soutěže považujeme za chybu,” upozorňuje Klusová

Ostrava, 30. března 2023 – V nejbližších dnech plánují České dráhy podepsat se Škodou Group ze skupiny PPF velmi problematickou smlouvu, která je dle dvou nezávislých právních posouzení v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. České dráhy chtějí napřímo bez otevřené soutěže zakoupit od této společnosti čtyři bateriové vlakové soupravy. Dotlačilo je k tomu vedení Moravskoslezského kraje, pro které to byla nutná podmínka, bez níž by neuzavřelo se státním dopravcem smlouvu o dopravní obslužnosti v kraji v hodnotě 18 miliard Kč. „Vedení kraje nám tento krok nijak nevysvětlilo, kupuje zajíce v pytli bez soutěže. Působí to, že smlouva je nejvíce ze všech výhodná pro PPF,” vyjádřila znepokojení Pirátka Zuzana Klusová.