Piráti chtějí zamezit podvodům s ojetými vozy a zavést v Česku certifikát vozidla Car-Pass

5. září 2018
Piráti chtějí zamezit podvodům s ojetými vozy a zavést v Česku certifikát vozidla Car-Pass

Představit způsob, jak zamezit podvodům s omlazováním vozidel a stáčením odometrů v Česku - to byl cíl semináře s názvem „Car-Pass jako řešení podvodů na trhu s ojetými vozy,” který uspořádal pirátský poslanec Ondřej Polanský ve středu 5. září na půdě Poslanecké sněmovny PČR. Spolupořadatelem akce byl europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se problematice věnuje několik let na půdě EU. Přítomní se shodli, že belgické řešení, kdy má každý automobil vlastní certifikát původu, má smysl prosazovat i v České republice. Certifikace by dokonce mohla obsahovat nejen data o stavu najetých kilometrů, ale i záznamy o nehodách, opravách a výměnách důležitých komponent.

„Cílem Pirátů je prostřednictvím intenzivní debaty, jak tomu bylo třeba na dnešním semináři svolaném Piráty, podpořit ministerstvo dopravy, aby začalo tuto kritickou situaci řešit. V Česku jezdí auta, která mají stočené odometry i o více než 500 tisíc kilometrů. Odhaduje se, že až 40 procent ojetin má stočený odometr. Nejde tady jen o ochranu občanů před podvodným jednáním, ale také o bezpečnost. Škoda způsobená stáčením odometrů se v EU odhaduje na pět miliard eur. Proto vynaložím maximálmní úsilí na to, aby se ČR stala čtvrtou zemí v EU, která Car-Pass zavede,” říká pirátský poslanec Ondřej Polanský.

Belgický systém představil poslancům výkonný ředitel Car-Pass Belgium Michel Peelman, který v minulosti už několikrát nabídl českému ministerstvu dopravy pomoc se zavedením jednoduchého, avšak velmi účinného systému car-pass do českého prostředí: „Podvody se stáčením jsou vážným problémem v celé Evropě, kdy jsou nejvíc ohrožené země, do nichž se ojetiny dováží ze zahraničí podobně, jako do České republiky. Efektivní národní systém přitom může být zaveden velmi rychle,“ popisuje Peelman. V systému jde o to, že každé vozidlo získá k technickému průkazu ještě svou unikátní certifikaci (car-pass), do níž se opisuje stav počítadla pokaždé, když majitel auta navštíví STK, servis apod. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez certifikátu neprodejné.

„Podobný systém funguje i na Slovensku a Slováci si jej nemohou vynachválit. Za prvních šest měsíců používání systému zde klesl počet stočených aut pocházejících z Nizozemí ze 42,6 % na 11,26 %. Přitom se dokonce zvedl počet dovezených aut, kdy očekávané bylo spíše snížení a dovoz ze zemí, kde ještě není vše kontrolované,“ doplňuje Zdechovský, který na semináři prezentoval i myšlenku, že by se při zavedení certifikace původu mohly zaznamenávat i údaje o nehodách a výměnách důležitých dílů.

<hr />
Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Kandidátkou Pirátů na hejtmanku Moravskoslezského kraje je Zuzana Klusová

Kandidátkou Pirátů na hejtmanku Moravskoslezského kraje je Zuzana Klusová

Ostrava, 27. listopadu 2023 - První desítku kandidátů do krajských voleb v Moravskoslezském kraji si o uplynulém víkendu zvolili Piráti. Pozici lídryně kandidátky obhájila stávající šéfka devítičlenného zastupitelského klubu Pirátů Zuzana Klusová. V prvním kole volby získala podporu přes 93% voličů. V boji o lídra tak porazila své dva vyzyvatele z řad krajských zastupitelů: Leonarda Vargu i Ondřeje Ručku (na fotografii vpravo).

Komentář: Nelze mít finský model školství za české peníze

Komentář: Nelze mít finský model školství za české peníze

Ostrava, 26. listopadu 2023 - Většina škol v ČR se v pondělí poprvé od listopadu 89 zapojí do plošné stávky, zatímco ministr školství a premiér se diví a dotazují se, co se děje – vždyť školství je proklamovanou prioritou státu. Část médií a bohužel hlavně pánové Bek a Fiala razí jednoduchý narativ, že učitelům je slíbeno a schváleno 130% průměrné mzdy a tedy vůbec nechápou, kde se vůbec vzala ta nevole. Realita je však mnohem složitější a je potřeba se zamyslet nad tím, co vše zahrnuje schválený vládní balíček opatření a jak probíhá financování škol.