Ostravica-Textilia vstává z popela, přispěli k tomu i Piráti
Ostrava, 1.prosinec 2021 – Další krok k záchraně ostravské ikony – módního domu Ostravica-Textilia je tady. Po neuvěřitelných 21 letech peripetií dochází ke zlomovému okamžiku – projekt získal stavební povolení a rekonstrukce může začít. Začalo výběrové řízení na dodavatele stavebních prací, ty by mohly být zahájeny již počátkem příštího roku, hotovo má být v polovině roku 2023. V Nové Ostravici má vzniknout centrum kreativního průmyslu doplněné o gastronomické zázemí, hudební klub nebo divadelní a konferenční sál.
Piráti odhalili nelegální dezinformační kampaň zneužívající pandemii
Praha, 15. dubna 2021 - Falešné zprávy o genocidě, vakcinaci nebo čipování – i tohle obsahují nelegální billboardy, na které upozornil pirátský analytický tým. Dezinformační poutače na území Moravskoslezského kraje nemají stavební povolení, ani povolení krajského úřadu. Billboardům navíc chybí povinné značení a není známé jejich financování. Poslanec Pirátů Ondřej Polanský tak zaslal podnět krajskému úřadu a očekává jejich odstranění. Podle europoslankyně Markéty Gregorové jde o další příklad toho, že vláda neumí bojovat s dezinformacemi. <hr />
Vláda chce 15 miliard spláchnout v kanálu, dohodla se s Poláky za zády kraje i Ostravy
Ostrava, 30. března 2021 – Vláda ignoruje protesty Ostravy a pokračuje v přípravách kanálu Dunaj-Odra-Labe. Podle včerejší zprávy Hospodářských novin se dohodla s polskou stranou na trase vodního koridoru Dunaj-Odra, která by měla vést severně od Bohumína do Ostravy. Piráti napříč jednotlivými patry politiky však tuto megalomanskou investici, která by jen v první fázi vyšla na 15 miliard, odmítají a upozorňují na řadu rizik a nejasností.
Piráti odmítají návrh konzervace lokálek, který zásadně ohrozí dostupnost dopravy
Praha, 8. března 2021 – Piráti odmítají návrh poslance ANO Martina Kolovratníka umožňující tzv. konzervaci lokálních tratí a chtějí ho vyškrtnout z novely zákona o drahách, který je na programu jednání Sněmovny v tomto týdnu. Podle pirátského poslance Ondřeje Polanského by mohl znamenat rušení stovek kilometrů železnice v Česku. V uplynulých týdnech se proti snazšímu rušení lokálek vzedmula vlna kritiky z řad odborné i širší veřejnosti. Piráti návrh kritizovali od počátku a v únoru, kdy ho posvětil Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny, jako jediní hlasovali proti. Pochybnosti podle nich vzbuzují nejen drakonicky nastavené podmínky, ale i zásadní chyba v paragrafovém znění návrhu. Pro případ, že by se jej ale vyškrtnout nepodařilo, připravili sérii pozměňovacích návrhů, kterými se snaží alespoň omezit největší rizika a problémy.
Dostavba dálnice D4 není podle Pirátů vhodná pro PPP financování, stát zbytečně prodělá pět miliard
Praha, 9. února 2021 – Piráti a Starostové se dnes ve Sněmovně jako jediní zdrželi při hlasování o zamýšleném financování zbývajících 32 kilometrů dálnice D4 formou pilotního PPP (Public Private Partnership). Piráti upozorňují, že je v tomto případě PPP financování pro stát nevýhodné a zkoušet by se mělo na jiném typu projektu, než je rutinní výstavba dálnice.
Hospodářský výbor dal stopku návrhu poslanců ANO, měl zajistit na dálnicích monopol pro lovce nehod
Praha, 4. února 2021 – Hospodářský výbor včera nepodpořil kontroverzní pozměňovací návrh poslance ANO Josefa Kotta k silničnímu zákonu. Kvůli němu by nově policie vždy musela volat pouze tu odtahovou službu, kterou si nasmlouvalo Ředitelství silnic a dálnic. Ostatní odtahovky by měly smůlu. V praxi by to znamenalo zavedení monopolu pro vybrané lovce nehod a zdražení povinného ručení pro řidiče. Poslanec úpravu zákona předložil navzdory názoru ministerstva dopravy, výhrady měla také dopravní policie, Ministerstvo vnitra i pojišťovny. O návrhu nakonec rozhodnou poslanci ve třetím čtení na příští schůzi Sněmovny.
Ondřej Polanský: Tahle krize je úplně jiná, než ty předchozí
Ostrava, 14. ledna 2020 – Poslanec Ondřej Polanský z Ostravy již třetím rokem hájí pirátské barvy v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Nyní v internetové volbě krajského fóra obhájil svůj post a stejně jako před čtyřmi lety kandiduje do sněmovny z druhé pozice hned za lídrem kandidátky Lukášem Černohorským. V rozhovoru, který Ondřej Polanský poskytl Parlamentním listům, bilancuje nad loňským nelehkým rokem a hovoří o tom, jakým výzvám budeme čelit v roce letošním.
Bohumínští zastupitelé nepodpořili pirátský návrh postavit se rázně proti stavbě kanálu Dunaj-Odra-Labe
Bohumín, 15. prosince 2020 – Bohumínští zastupitelé na včerejším zasedání odmítli východní variantu oderské větve kanálu Dunaj-Odra-Labe. Ohrozila by meandry, pozemky i nemovitosti. Projednání postoje města ke stavbě vodního díla inicioval pirátský zastupitel Daniel Galuszka. Jeho tvrdší návrh usnesení ale neprošel. Podle něj by se město Bohumín mělo postavit proti stavbě kanálu jako celku a odmítnout i variantu severozápadní, která vede po polské straně
Komentář Ondřeje Polanského: Spuštění elektronické dálniční známky skončilo fiaskem. Projekt za stovky milionů selhává, na novou éru na dálnicích zatím zapomeňme
Praha, 1. prosince 2020 – Dnes měla začít nová éra na českých dálnicích. Nezačala. Onou „novou érou“ měl být podle slov ministra (nejen) dopravy Karla Havlíčka ostrý start systému elektronické dálniční známky, který zlidověl v médiích pod názvem „eshop za 400 mega“. Kauza do nástupu koronaviru vesele plnila titulní stránky novin a pavučiny sociálních sítí. Dnes se jí popularity dostává podruhé, místo slavnostního představení nové známky jsme se ale opět dočkali jen parodie na to, jak řídit stát. Nejenže je celý systém nedotažený, jak vysvětlím níže, Ministerstvu dopravy se nepodařila ani tak jednoduchá věc, jako spustit e-shop včas. V podstatě okamžitě ho muselo kvůli problémům zase vypnout.
Piráti žádají konec kanálu Dunaj-Odra-Labe včetně zrušení územní rezervy, která blokuje rozvoj měst
Ostrava, 23. listopadu 2020 – Piráti bojují proti stavbě kanálu Dunaj- Odra-Labe na všech frontách. Debata o tomto megalomanském projektu se opět rozpoutala poté, co vláda 5. října nečekaně schválila přípravu jeho první etapy tzv. oderské větve kanálu. Jen ta má vyjít na 15 miliard. Své rozhodnutí vláda nekonzultovala s vedením Moravskoslezského kraje ani starosty dotčených měst a obcí. Plánované splavnění Odry po Ostravu by přitom zásadním negativním způsobem ovlivnilo nejen životní prostředí, ale také infrastrukturu. Ostravští zastupitelé včetně Pirátů proto na svém zasedání 11. listopadu jednomyslně vyjádřili nesouhlas se záměrem zahájit přípravu Oderské větve vodního koridoru a požádali vládu o přehodnocení postoje k této vodní stavbě.
„Rekonstrukce krytého bazénu za 400 milionů je riziko pro rozpočet i pro město, zakázku vyhrál korupční kauzou zmítaný Metrostav,“ upozornili Piráti a Starostové na včerejším zastupitelstvu
Karviná, 3. listopadu 2020 – Karvinští zastupitelé včera odsouhlasili, že převedou dalších 118 milionů na rekonstrukci krytého bazénu. Proti této obří investici hlasovali již poněkolikáté pouze dva zastupitelé za koalici Piráti a Starostové. Právě ti už dva roky upozorňují na nehospodárnost celé investice, požadovali projekt přepracovat a rekonstrukci provést za původní cenu 280 milionů. Celkové náklady se teď totiž vyšplhaly na 400 milionů.
Komentář Ondřeje Polanského: Vláda navýšila investice do dopravy. Opravdu se z krize proinvestujeme, nebo nás čeká jen další chaotické betonování?
Praha, 19. října 2020 – Vláda dnes schválila nový rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Na dopravní stavby a projekty by tak v příštím roce mělo jít o 5 miliard více než letos, celkem 127,5 miliard korun. Přestože vítáme snahu vlády se z krize proinvestovat, tato snaha by se měla řídit dlouhodobou koncepcí a mít jasně stanovené priority. To je ale bohužel přesně to, co chybí. Klidně se tedy může stát, že zatímco klíčové dopravní stavby se svého přestřižení pásky nedočkají, vyhodíme zbytečně miliardy třeba za první etapu kanálu Dunaj-Odra-Labe. O deset miliard narostly meziročně také běžné výdaje.
Vláda chce nalít stovky miliard do koridoru Dunaj-Odra-Labe. Přínosy pro ekonomiku jsou sporné, ekologické dopady drtivé
Praha, 5. října 2020 – Vláda na dnešním zasedání schválila přípravy první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Celkové náklady na vybudování koridoru odhaduje studie proveditelnosti na 613 miliard korun, další stovky milionů ročně bude stát vynakládat na jeho údržbu. Záměr vybudování koridoru Dunaj-Odra-Labe je smutným dědictvím dob dávno minulých. Protestují proti němu místní starostové i občané, protože bude mít nevratný vliv na životní prostředí, vodní režim, krajinu a zlikviduje tisíce hektarů zemědělské půdy. Významná ekologická rizika navíc provází sporný ekonomický přínos díla.
Garanční výbor přijal návrh Pirátů na povinné využívání elektronického stavebního deníku
Praha, 13. května 2020 – Hospodářský výbor Sněmovny dnes v rámci projednávání zákona o urychlení výstavby infrastruktury schválil pirátský návrh na uzákonění povinného využívání elektronické formy stavebního deníku pro velké stavby financované z veřejných peněz. Díky elektronickému deníku dojde k výraznému zvýšení kvality stavebních prací, posílení postavení státu v případě reklamací či soudních sporů a otevře se cesta k zavedení moderních metod BIM (informační model stavby) ve stavebnictví.
Komentář Ondřeje Polanského k úvaze ministryně Schillerové koupit ČSA: „Jestli je to dobrý obchod, ať si je premiér přidá do portfolia Agrofertu.“
Ostrava, 15. dubna 2020 – Jsou krachující firmy bez perspektivy tím, do čeho by teď měl investovat stát a za co by měl mít odpovědnost? Stát už převzal vytunelované OKD, které má být letos ve ztrátě jedné miliardy. Teď máme na stole ČSA. Stát přitom České aerolinie před léty prodal soukromým investorům, dnes je ze společnosti lokální aviatická společnost o 12 letadlech, kterou před krachem zachránili Korejci.
Piráti nastartovali revoluci v parkování, změna zákona městům umožní pružně nastavit pravidla
Praha, 22. ledna 2020 - Co s parkováním v centru města, to je otázka, která pálí každou radnici. Sněmovna dnes schválila pozměňovací návrh pirátského poslance Ondřeje Polanského a poslankyně Zuzany Ožanové za hnutí ANO, který samosprávám umožní pružně nastavovat pravidla v parkovacích zónách. To dosud zákon neumožňoval a de facto tak bránil zavádění chytrých řešení v oblasti parkovacích zón.
Komentář Ondřeje Polanského: Velké dopravní stavby pod vedením hnutí ANO váznou. Čtyři ze šesti městských okruhů se letos nezahájí podle plánu
Ostrava, 30. září 2019 – Jak to vypadá s přípravou velkých dopravních staveb v Česku? Vláda dnes projednala materiál „Přehled investorské přípravy dopravních staveb s cenou nad 300 milionů korun“, který připomíná festival odložených snů. Především situaci se stavbou obchvatů bych označil doslova za debakl. Ani po pěti letech, kdy Ministerstvo dopravy ČR vede vládní hnutí ANO a má tzv. klid na práci, se situace nelepší. Výsledkem je bohužel to, že čtyři ze šesti městských okruhů se letos nezahájí podle plánu. Louny, Chrudim, Havlíčkův Brod i Karviná si na tolik očekávaný odklon dopravy z města ještě pár let počkají.
Ondřej Polanský: Stamiliardy pod kontrolou, elektronickému stavebnímu deníku dala vláda naději
Praha, 10. června 2019 – Vláda dnes dala neutrální stanovisko návrhu na změnu zákona o územním plánování a stavebním řádu. Účelem návrhu, který jsem inicioval, a pod který se podepsalo celkem 46 poslanců z různých poslaneckých klubů, je zavedení elektronického stavebního deníku a posílení možností kontroly a dohledu nad stavebními pracemi.
Pirátští poslanci Lukáš Černohorský a Ondřej Polanský zahájili výstavu mapující stopu českých architektů na Jadranu
Praha, 21. ledna 2019 – Počátky fenoménu českých turistů na Jadranu zachycuje unikátní výstava, kterou se díky záštitě pirátských poslanců za Moravskoslezský kraj podařilo uspořádat přímo v atriu poslanecké sněmovny. Rodinná dovolená v Jugoslávii se stala důležitou příčkou na žebříku vedoucímu k naplnění socialistického snu. Obliba chorvatského pobřeží ale mezi Čechy zdaleka nezačala v socialismu a neskončila s jeho pádem. Chorvatsko je nejoblíbenější destinací Čechů i dnes, kdy se můžeme podívat kamkoliv na světě a ne jen tam, kam nás režim pustí. Jen málokdo ale ví, jak to všechno začalo a jak se na současné podobě chorvatského pobřeží podepsali čeští architekti.