posts/pirati-riegrovy-sady-2022.jpg
29. května 2022

Odvaha dělat, co je správné: Piráti odstartovali kampaň do komunálních voleb, představili kandidáty i program

Praha, 29. května 2022 – Praha: Piráti dnes oficiálně zahájili kampaň do podzimních komunálních voleb s heslem „Odvaha dělat, co je správné”. Kandidáty na primátory a primátorky i s jejich prioritami představili na tiskové konferenci v pražských Riegrových sadech. Stejně tak zásadní témata z jejich celostátního programu. Piráti se chtějí zaměřit na otevřené a moderní radnice, zapojení občanů do rozhodování, dostupné a kvalitní bydlení i zdravotní péči, pestrou nabídku sociálních služeb, ochranu životního prostředí nebo lepší dopravní dostupnost v obcích.

posts/bartos-rakusan01.jpg
9. října 2021

Koalice Pirátů a Starostů získala ve volbách 37 mandátů a začne jednat o vládě

Praha, 9. října 2021 - Koalice Pirátů a Starostů získala ve sněmovních volbách 37 mandátů. Nyní je připravena zahájit vyjednávání se všemi demokratickými stranami o vzniku nové vlády. Již dopředu otevřeně avizovala, že odmítá jednání s ANO či SPD. Prioritou koalice je ozdravení veřejných financí, podpora ekonomického růstu a zastavení brutálního zadlužování i rozkrádání státu. Koalice se zavázala chránit krajinu a pomocí citlivé modernizace průmyslu chce zajistit rozvoj firem a lépe placených pracovních míst. Klíčová je pro ni také podpora špičkového školství, vzdělávání a inovací.

posts/peer-programy.jpg
1. září 2021

Piráti a Starostové představili projekt tzv. peer programu na pomoc žákům k doplnění výuky zameškané během loňského školního roku

Praha, 1. září 2021 – Piráti a Starostové dnes u příležitosti zahájení školního roku vyzvali ředitele škol, aby v začínajícím školním roce zohlednili potřeby žáků, kteří se v dlouhodobé uzávěře škol nemohli řádně učit a nyní budou muset učivo dohánět. Pomoci k tomu mají tzv. peer programy, jejichž podstatou je spolupráce mezi studenty a žáky, kteří potřebují s doplněním zameškaného učiva pomoci. Zástupci Pirátů a Starostů na dnešní tiskové konferenci jmenovali kromě využití studentů pedagogických fakult také neziskové organizace, které by se do projektu mohly rovněž zapojit. Tento model funguje od jara například v Ostravě, kde se práci s dětmi věnovalo Planetárium Ostrava nebo Zoo Ostrava.

posts/billboard1.jpg
17. května 2021

Piráti odhalili nelegální dezinformační kampaň zneužívající pandemii

Praha, 15. dubna 2021 - Falešné zprávy o genocidě, vakcinaci nebo čipování – i tohle obsahují nelegální billboardy, na které upozornil pirátský analytický tým. Dezinformační poutače na území Moravskoslezského kraje nemají stavební povolení, ani povolení krajského úřadu. Billboardům navíc chybí povinné značení a není známé jejich financování. Poslanec Pirátů Ondřej Polanský tak zaslal podnět krajskému úřadu a očekává jejich odstranění. Podle europoslankyně Markéty Gregorové jde o další příklad toho, že vláda neumí bojovat s dezinformacemi. <hr />

posts/lukas-cernohorsky00.jpg
3. května 2021

Piráti a Starostové chtějí zabránit vytunelování ostravské ocelárny, podají podnět na EGAP kvůli zmizelým dvěma miliardám

Praha, 3. května 2021 – Ostravská huť Liberty Steel je v ohrožení, Piráti a Starostové varují před vytunelováním podniku, hrozící ztrátou zaměstnání pro tisíce lidí a vyzývají vládu k razantním krokům. „Majitelé společnosti v čele s indickým byznysmenem Sandžívem Guptou si z premiéra udělali dobrý den. V pátek totiž porušili jen několik dní starý slib, že nevyvedou emisní povolenky mimo Českou republiku. Obešli dozorčí radu a vyměnili také část představenstva. To jsou jasné varovné signály. Budeme apelovat na vládu, aby zamezila opakování scénáře s vytunelováním OKD,“ uvedl Ivan Bartoš k prodeji emisních povolenek, které hutní společnost Liberty Ostrava prodala sesterské rumunské společnosti Liberty Galati v noci z 29. na 30. dubna.

posts/andrea-hoffmannova2.jpg
31. března 2021

Vláda zvýhodňuje vybrané prvoligové týmy, podpora sportu v pandemii není férová ani transparentní. Piráti vyzývají ministra Havlíčka k nápravě

Praha, 31. března 2021 – Piráti vyzývají ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka, aby oficiálně zveřejnil seznam příjemců téměř půl miliardy Kč z programu COVID – Sport II. Ten byl určen vrcholovým týmům vybraných sportovních odvětví. Příjemci z prvního programu COVID – Sport I určeného na pomoc tělovýchovným klubům už zveřejněni byli, ale jednalo se o program spravovaný Národní sportovní agenturou. Pirátům se nelíbí ani způsob rozdělení veřejných zdrojů na podporu sportu vládou během pandemie.

posts/bartos-team.jpg
22. března 2021

NKÚ se připojilo k Pirátům v drtivé kritice nákupů ochranných pomůcek. Vláda musí vyvodit odpovědnost za způsobené škody, upozorňuje předseda Pirátů Bartoš

Praha, 22. březen 2021 – V minulém roce podal předseda Pirátů Ivan Bartoš Nejvyššímu kontrolnímu úřadu dva obsáhlé podněty, které se týkaly státních nákupů ochranných pomůcek - zejména respirátorů. V nich analytický tým Pirátů podrobně zmapoval chaotické nákupy respirátorů s obrovskými cenovými výkyvy a často bez ověření jejich kvality. Dnes NKÚ zveřejnil své závěry, kde pochybení potvrzuje. Při šetření bylo nepochybně vycházeno rovněž z podkladů Pirátů.

posts/polansky-rouska2.jpg
8. března 2021

Piráti odmítají návrh konzervace lokálek, který zásadně ohrozí dostupnost dopravy

Praha, 8. března 2021 – Piráti odmítají návrh poslance ANO Martina Kolovratníka umožňující tzv. konzervaci lokálních tratí a chtějí ho vyškrtnout z novely zákona o drahách, který je na programu jednání Sněmovny v tomto týdnu. Podle pirátského poslance Ondřeje Polanského by mohl znamenat rušení stovek kilometrů železnice v Česku. V uplynulých týdnech se proti snazšímu rušení lokálek vzedmula vlna kritiky z řad odborné i širší veřejnosti. Piráti návrh kritizovali od počátku a v únoru, kdy ho posvětil Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny, jako jediní hlasovali proti. Pochybnosti podle nich vzbuzují nejen drakonicky nastavené podmínky, ale i zásadní chyba v paragrafovém znění návrhu. Pro případ, že by se jej ale vyškrtnout nepodařilo, připravili sérii pozměňovacích návrhů, kterými se snaží alespoň omezit největší rizika a problémy.

posts/polansky-rouska.jpg
9. února 2021

Dostavba dálnice D4 není podle Pirátů vhodná pro PPP financování, stát zbytečně prodělá pět miliard

Praha, 9. února 2021 – Piráti a Starostové se dnes ve Sněmovně jako jediní zdrželi při hlasování o zamýšleném financování zbývajících 32 kilometrů dálnice D4 formou pilotního PPP (Public Private Partnership). Piráti upozorňují, že je v tomto případě PPP financování pro stát nevýhodné a zkoušet by se mělo na jiném typu projektu, než je rutinní výstavba dálnice.

posts/polansky-rouska2.jpg
4. února 2021

Hospodářský výbor dal stopku návrhu poslanců ANO, měl zajistit na dálnicích monopol pro lovce nehod

Praha, 4. února 2021 – Hospodářský výbor včera nepodpořil kontroverzní pozměňovací návrh poslance ANO Josefa Kotta k silničnímu zákonu. Kvůli němu by nově policie vždy musela volat pouze tu odtahovou službu, kterou si nasmlouvalo Ředitelství silnic a dálnic. Ostatní odtahovky by měly smůlu. V praxi by to znamenalo zavedení monopolu pro vybrané lovce nehod a zdražení povinného ručení pro řidiče. Poslanec úpravu zákona předložil navzdory názoru ministerstva dopravy, výhrady měla také dopravní policie, Ministerstvo vnitra i pojišťovny. O návrhu nakonec rozhodnou poslanci ve třetím čtení na příští schůzi Sněmovny.

posts/lukas-cernohorsky3.jpg
2. února 2021

Lukáš Černohorský: Skutečnou podporu oznamovatelům protiprávního jednání může poskytnout jen nezávislý úřad, ne ministerstvo. Piráti dlouhodobě navrhují zapojení Veřejného ochránce práv

Praha, 2. února 2021 – Vláda včera schválila vlastní návrh zákona na ochranu oznamovatelů. Piráti upozorňují na problematickou pasáž týkající se role specializovaného útvaru Ministerstva spravedlnosti. Ten má koncentrovat tři funkce: informační osvětu veřejnosti, právní poradenství potenciálním oznamovatelům a také by se měl účastnit zavádění a provozování oznamovacího systému. Vládní návrh tak vytváří prostředí, v němž budou hrát roli politické tlaky. Proto jsme již dříve předložili vlastní propracovaný návrh zákona, ve kterém jsme zapracovali všechny relevantní připomínky.

posts/polansky-rouska.jpg
1. prosince 2020

Komentář Ondřeje Polanského: Spuštění elektronické dálniční známky skončilo fiaskem. Projekt za stovky milionů selhává, na novou éru na dálnicích zatím zapomeňme

Praha, 1. prosince 2020 – Dnes měla začít nová éra na českých dálnicích. Nezačala. Onou „novou érou“ měl být podle slov ministra (nejen) dopravy Karla Havlíčka ostrý start systému elektronické dálniční známky, který zlidověl v médiích pod názvem „eshop za 400 mega“. Kauza do nástupu koronaviru vesele plnila titulní stránky novin a pavučiny sociálních sítí. Dnes se jí popularity dostává podruhé, místo slavnostního představení nové známky jsme se ale opět dočkali jen parodie na to, jak řídit stát. Nejenže je celý systém nedotažený, jak vysvětlím níže, Ministerstvu dopravy se nepodařila ani tak jednoduchá věc, jako spustit e-shop včas. V podstatě okamžitě ho muselo kvůli problémům zase vypnout.

posts/polansky5.jpg
19. října 2020

Komentář Ondřeje Polanského: Vláda navýšila investice do dopravy. Opravdu se z krize proinvestujeme, nebo nás čeká jen další chaotické betonování?

Praha, 19. října 2020 – Vláda dnes schválila nový rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Na dopravní stavby a projekty by tak v příštím roce mělo jít o 5 miliard více než letos, celkem 127,5 miliard korun. Přestože vítáme snahu vlády se z krize proinvestovat, tato snaha by se měla řídit dlouhodobou koncepcí a mít jasně stanovené priority. To je ale bohužel přesně to, co chybí. Klidně se tedy může stát, že zatímco klíčové dopravní stavby se svého přestřižení pásky nedočkají, vyhodíme zbytečně miliardy třeba za první etapu kanálu Dunaj-Odra-Labe. O deset miliard narostly meziročně také běžné výdaje.

posts/lukas-cernohorsky-stul.jpg
2. září 2020

Dobývací prostor Dolu Frenštát se zmenší na nezbytnou velikost potřebnou k jeho likvidaci, slíbili ve Sněmovně zástupci státu

Praha, 2. září 2020 – Likvidace Dolu Frenštát, jediného dolu v Beskydech, jde po více než 25 letech do finále. Vyplývá to ze závěrů dnešního jednání se zástupci ministerstev, těžařské společnosti OKD, státního podniku DIAMO a se starosty obcí spadajících do dobývacího prostoru. Setkání inicioval pirátský poslanec Lukáš Černohorský, který jednání o likvidaci svolal již potřetí.

posts/2020-08-07-autobus.jpg
7. srpna 2020

Piráti v sobotu zahájí tour volebního autobusu budoucnosti. Brázdit celou zemi bude až do voleb

Praha, 7. srpna 2020 – Speciální pirátský volební autobus zahájí v sobotu 8. srpna 2020 svou předvolební jízdu, v průběhu dvou měsíců zavítá do všech koutů České republiky. Kromě představení programu pro krajské a senátní volby a prezentaci krajských kandidátů veřejnosti nabídne autobus také vhled do delší budoucnosti – ať už VR brýlemi, elektrickou jednokolkou nebo holografickým projektorem.

posts/cernohorsky2020okd.jpg
30. července 2020

MMR chce dát rekordní 2 miliardy za reklamu na dovolenou v Česku. Jen záminka pro úplatu velkých mediálních domů, odmítají návrh pirátští poslanci

Praha, 30. července 2020 – Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) plánuje utratit dvě miliardy korun za reklamu v médiích, na internetu a billboardech propagující dovolenou po Česku. Takový záměr je ovšem podle pirátských poslanců Lukáše Černohorského a Martina Jiránka absurdně předražený, cestovnímu ruchu nijak nepomůže a vyvolává podezření, že jde jen o skrytou podporu největších mediálních domů. „Podle projektu Hlídač státu by takto obrovská suma udělala ze státu největšího zadavatele inzerce v Česku. Podpora cestovního ruchu je přitom podle všech indicií jen záminka pro zafinancování pár obřích mediálních domů, aby hezky informovaly o vládě. Jeden z nich je i ve svěřenském fondu premiéra Andreje Babiše,“ uvedl Černohorský. „Dvě miliardy odpovídají průměrnému důchodu 138 tisíc seniorů. Nebo voucherům na dva tisíce korun na dovolenou pro milion Čechů – to by byla skutečná pomoc cestovnímu ruchu. Ten ale v realitě dostal na podporu poptávky od vlády sotva polovinu toho, kolik chce kabinet nyní vyhodit na reklamu,“ doplnil Jiránek.

posts/zuzana-klusova_lukas-cernohorsky.jpg
14. července 2020

Finanční injekce do OKD by měla zajistit horníkům spravedlivou odměnu, interpeluje pirátský poslanec Černohorský ministryni Schillerovou

Praha, 14. července 2020 – Vláda rozhodla prostřednictvím Prisko pomoci OKD finanční injekcí ve výši 600 milionů korun. „Rozhodnutí považuji za správné. Obávám se ale, že tato částka nemůže stačit. Není ovšem zároveň jasné, na co se prostředky použijí. OKD by podle nás mělo peníze použít hlavně na to, aby zajistilo zaměstnancům férovou odměnu za koronavirovou krizi a zpracovalo co nejdříve analýzu, která řekne, co bude s těžařským kolosem dál. Situace je dlouhodobě neudržitelná a Karvinsko žije v nejistotě, kdy zejména zaměstnanci dodavatelských firem doteď neví, jak a zda vůbec dostanou mzdu po dobu uzavření dolů,“ vysvětluje pirátský poslanec Lukáš Černohorský, který dnes odeslal interpelaci ministryni financí[^1], pod kterou státní OKD spadá.

posts/polansky4.jpg
13. května 2020

Garanční výbor přijal návrh Pirátů na povinné využívání elektronického stavebního deníku

Praha, 13. května 2020 – Hospodářský výbor Sněmovny dnes v rámci projednávání zákona o urychlení výstavby infrastruktury schválil pirátský návrh na uzákonění povinného využívání elektronické formy stavebního deníku pro velké stavby financované z veřejných peněz. Díky elektronickému deníku dojde k výraznému zvýšení kvality stavebních prací, posílení postavení státu v případě reklamací či soudních sporů a otevře se cesta k zavedení moderních metod BIM (informační model stavby) ve stavebnictví.

posts/cernohorsky-polansky-nemec.jpg
29. ledna 2019

Pirátští poslanci Lukáš Černohorský a Ondřej Polanský zahájili výstavu mapující stopu českých architektů na Jadranu

Praha, 21. ledna 2019 – Počátky fenoménu českých turistů na Jadranu zachycuje unikátní výstava, kterou se díky záštitě pirátských poslanců za Moravskoslezský kraj podařilo uspořádat přímo v atriu poslanecké sněmovny. Rodinná dovolená v Jugoslávii se stala důležitou příčkou na žebříku vedoucímu k naplnění socialistického snu. Obliba chorvatského pobřeží ale mezi Čechy zdaleka nezačala v socialismu a neskončila s jeho pádem. Chorvatsko je nejoblíbenější destinací Čechů i dnes, kdy se můžeme podívat kamkoliv na světě a ne jen tam, kam nás režim pustí. Jen málokdo ale ví, jak to všechno začalo a jak se na současné podobě chorvatského pobřeží podepsali čeští architekti.